Blackis

Var på kliniken i onsdags som jag tidigare skrivit. 
Det var positivt men negativt på ett annat sätt.
 
Först fick han springa på cement golvet. Vetrinären kollade om hon såg någon hälta vilket hon gjorde dock väldigt lite.(jag kunde inte så det så ja lite)
Därför skulle vi longera honom och se om han haltade där med. Och det gjorde han inte. Där fick han ändå börja sig i kroppen m.m men det var också mjukt underag och precis som på oss människor får vi ont när vi springer på hårt underlag. Som en stöt i benet. Blackis fick antagligen också det.
Sen är Blackis ben svullet på benet. Vi vet därimot inte om det är från bandaget som vart hårt lindat, eller om det fortfarande är svullet från inflamationen men det finns också risk att det börjar växa ett nytt ben där som sedan sätter sig fel och skadar benet.
Vetrinären ville göra ett ultraljud men om jag fattat det rätt måste pälsen rakas bort då och det skulle riskera att hans sår från opperationen skulle gå upp så nej!
Istället sa vetrinären att vi skakomma tillbaka om några veckor och då göra ett ultraljud.
Vi fick med oss lite medicin som ska få bort svullnaden på benet. Men sen är det ju inte säkert att det verkar. Det kanskebara är svullet där för att det blir så efter en opperation eller för att han har haft bandaget. Men vi får se.
när får jag börja rida då?

Jag och mamma trodde vi skulle få börja rida idag. Och det hade nog funkat också om han inte vart en galen ponny. 
Han rör på sig väldigt mycket i hagen. Skulle jag då bärja rida honom samtidigt som har snia motions stunder i hagen skulle han bli överansträngd i benet. 
Men nästa vecka kommer hans hag kompis och förhopningsvis lugnar han ner sig lite när han får en ny kompis. Gör han det kanske jag kan rida nästa vecka!
Om han fortfarande är galen får jag antagligen rida om några veckor. 
Jag vill självklart rida NU men att han ska bli frisk är huvudsaken. Jag är besviken på att han haltade på hård mark menegentligen är det inte alls konstigt. Det var inte länge sen han oppererades. Får jag inte börja rida förän om några veckor kommer han själv har tränat upp konditionen och kommer då vara redo för lite hårdare träning med en gång. Så självklart får man dra fördelarav det man har och inte bara se det negativa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0