we are back!

Nu är vi tillbaka. 100% tillbaka. Har vart helt tom under tiden Blackis vart iväg. Inte orkat ta tag i livet men nu känns allt bra igen.
 
Hämtade Blackis idag ialla fal. Min mongo ponny hade fått en varnings skylt på sin box pga av att han bråkade vid medicineringen. dumma ponny! ;)
Iaf står han nu i vartorp i sin nya box mittimot bor en liten fölunge och denns mamma så han har sällskap 24/7
 
Nu till storyn om vad som hänt!(varning för lång text, ni som läser är grymma):
 
 
2dagar innan jag och min familj skulle till västervik skadade sig Blackis. Han hade ett litet sår under knät. Såg jätte fint ut så vi tvättade bara av det och stallägaren smörjde såret under veckorna vi var borta.
Vi kom tillbaka från semester och Blackis mådde super trots sin STTTOOOORA mage!;)
Satt i gång honom lite lugn med skogs ritter. Gick över till lite hårdare ridpass och det var inga problem.
Såret var då så gott som läkt.
 
Förra veckan (måndagen) åkte vi på dressyr träning och han  var hur fin som helst. Gick som en liten stjärna och ingen kunde se någon som helst hälta på honom.
Dagen efter var husvagnen packad och jag och min familj skulle till öland. Först skulle vi bara ut till hästarna och kolla så de mådde bra+ sparya dem mot alla flugor m.m
När vi kom till stallet stod Blackis inte med de andra hästarna utan själv längst bort i hagen.
Tog in honom och han verkade lite trött. Borstade och sen kände mamma på hans ben vilket inte var lätt då han började sparka med det. Benet var varmt och svullet. Mamma ringde distrikt vetrinären och efter en timme var hon på plats hos Blackis. Hon tog tempen på han och det visade sig att han hade lite feber därav tröttheten.
Mamma berättade om såret han haft och hon sa att det mycket väl kunde vara en infektion(vilket vi tyckte var konstigt då såret alltid vart rent ,men vad kunde det annars vara?) hon vågade inte öppna upp såret pga av att stallet kan vara smutsigt.
 
Så istället för öland fick vi sätta oss i bilen med hästen i släpet på en resa på ca 3 timmar ner till helsingborg (skåneland ;) )
Där sa vetrinären att Blackis hade fått en fraktur i benet(där gick jorden ner för mig. En fraktur. vem vet när han skulle kunna ridas då?) Men när vetrinären röntgade honom kunde de inte se någon fraktur.
Därför gjorde dem ultraljud på hans ben istället.
Och där bland senorna kunde dem se något litet som satt där emellan.
Dem trodde att såret Blackis hade under sitt knä hade gjorts av en pinne (eller liknande) och den här pinnen hade delats och krypit in i hans ben.
Blackis fick stanna där och skulle oppereras två dagar senare.
(dock kom det in ett akutfall så Blackis fick opereras 3 dagar senare)
 
När dem opererade benet hittade dem ingen pinne eller något annat för den delen, men..... dem kunde se rodnader på vissa delar vilket betyder att han hade en stor infektion i en stor del av benet.
varför? Han hade fått sticksår på benet(vi vet inte vad han har fått det av) och dem har han sedan fått infektioner av som spridigt sig in i benet. Bandage på och in i boxen där han sedan fick pencelin och sådant.
 
Ja där har ni hans story. Han ska nu stå boxvila i 2 veckor, återbesök på klinik och sedan får jag börja gå med honom och sedan rida. Men det är bara om allt går som det ska. jag kommer dock ta det VÄLDIGT försiktigt så inget händer han.
 
Iaf två veckors vila med antibiotika mot smärtan, sen får vi se vad som händer.
Jag kommer ialla fall vara med honom så mycket jag kan och hinner nu när skolan börjar. Tur att jag har min cykel så jag kan ta mig till honom.
 
vårat program alltså:
-2 veckors box vila
-ut och gå 10-20 min varje dag under en viss tid och sedan öka skritt tiderna (myyycket promenader, heeeej kondition)
-han får börja gå ute i en sjuk hage
-återbesök på klinik (dock i ramkvilla)
-jag får börja rida.
 
Får nog rida om ca 4 veckor och sen taggar vi tävlingar! :)
Förhoppningsvis iaf! :)
 
Kommer att komma mycket uppdatering varje dag om hur han mår och hur klarar av att stå i en box och allt. Längtar tills jag kan börja gå med honom. Men framför allt krama han. Han litar just nu inte på någon som är nära hans hals. Han har fått så mycket sprutor den senaste veckan att han helt enkel inte gillar att någon rör hans hals. Dock ska han ha sprutor i 3 dagar till...stackars ponny! :(
 
Love, always you and me. Together.
Genom eld och vatten ska det alltid vara du och jag.
Du och jag mot världen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0