hoppträning på ridskole hästen Mirco!

Efter som att jag är så seg så skriver jag nu om hoppträningen på Mirco i onsdags.
I början gick det kasst. Hade inte ridit Mirco på länge och endast dressyr innan. Han är dessutom ingen jätte bra hoppare utan hoppar bättre på fart istället!
Jag som är van vid Blackis som springer som en galning på hindrena hade svårt att ställa om mig för en ny häst som Mirco. Han var så sjukt seg och innan hindrena stannade han till innan han hoppade.
Så ibörjan gick det verkligen inte bra. Han stannade hoppade över hindrena ändå  och rev.
Men när jag väl lyckades få igång han och vågade ta lite mer i han gick det bättre. Fick en himla fart på honom och vi lyckades hoppa en "bana" på 80 cm ;))
Här ser ni banan vi hoppade.
först började vi hoppa fram på 2 till 3:an som då bara var bommar. Det var tre bommar på 3 och 4 och den svarta linjen i mitten är en enkel bom. Komma in i trav på dem och sakta ner till skritt i mitten.Sen hinder på 3 och 4:a och galopp in på hindren med trav i mitten.
Sen kom vi på 2 till 1 i galopp med trav i mitten.
och sist 5 (som är en studs) til 6:an (en oxer).
sen blev det en bana där vi fick välja höjd. Tyckte 80 var perfekt för mig och Mirco som inte är så vana vid varandra.
Fick en himla fart på honom så vid 5:an fick man korta upp honom så han inte skulle snubbla och direkt efter få upp farten igen till oxern.
 
Tycker vi skötte oss mega bra.! (y)
Hoppas absolut jag får honom nästa gång också. Jätte bra övning för mig som vant mig vid att inte behöva drica lika mycket utan att mer ta innan hindrena. Super bra omväxling!
rider1 gång var fjärde vecka så nästa nästa gång kanske Blackis är redo för att följa med på hoppträning. Dock med lite enklare övningar och mindre hinder! ;)
 
 
De här är lilla mirco! :) bilden är tagen frånhemsidan ( http://www7.idrottonline.se/BraasPonnyoRK-Ridsport/Ungdomssektionen/USegnasidor/Ridskolanshastar/Mirco/  )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0